top of page

Frakt

Varer blir sendt alle hverdager, bestillinger som kommer inn før 13:00 blir sendt samme dag. Kaffe blir ikke sendt lenger enn tolv dager etter brennedato, bortsett fra etter høytider med helligdager. Sortimentet er basert på sesong. 

Det må påregnes noe lenger leveringstid på noen produkter som ikke er i lager.

Fraktpriser

Fraktpriser regnes ut automatisk i handlekurven, basert på valg av fraktmetode og postnummer.

International shipping

We are pleased to offer international shipping.

The cost of shipping depends on weight, volume and destination. The price for your shipment is calculated and added to your total during checkout. We currently use FedEx for International shipments.  

Angrerett

Hvis du handler som en privatperson har du som forbruker 2 ukers ubetinget angrerett fra du mottar varene. Ta kontakt og informer om at du ønsker å benytte angreretten. Varen(e) kan sendes eller leveres til: Mørkere Enn Mørkest AS, Harbitzalléen 12H, 0275 Oslo. Send gjerne sporingsinfo så kan vi følge opp. Så fort vi får sjekket varen vil vi refundere deg via samme betalingsmåte. Senest innen 14 dager. 
 

For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være tilbakelevert til oss i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den. Dersom du bruker eller undersøker varen(e) på en måte som går utover hva som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon og dette medfører at varen reduseres i verdi, kan vi trekke fra et beløp tilsvarende verdireduksjonen i kjøpesummen som skal tilbakebetales. Du som kjøper har risikoen for transporten av varen tilbake til oss.
Vær oppmerksom på at denne angreretten likevel ikke gjelder for tilsendt kaffe, jf. angrerettsloven § 12 første ledd. Les også mer i våre generelle betingelser.

Ta kontakt og informer om at du ønsker å benytte angreretten. 

Alle produkter skal leveres tilbake til MEM AS innen rimelig tid ved bruk av angreretten. 

Varer i retur

Uavhentede varer som kommer i retur til oss vil bli oppbevart hos oss i tre måneder. Vi vil forsøke å kontakte kunden ved retur av uavhentede pakker. Etter tre måneder vil vi kreditere kunden, minus våre omkostninger ved  sending og retursending.

EE-avfall

Elektrisk avfall kan leveres til oss i Harbitzalléen 12H, kostnadsfritt. Ved forsendelser av EE-avfall vil mottaket være kostnadsfritt men kunde vil belastes standard fraktkostnader. Jfm. Avfallsforskriften kap. 2. 

Bli bedriftskunde

Ønsker du å bli bedriftskunde på kaffe, vennligst ta kontakt med post@memkaffe.no 

Vi hjelper deg gjerne med gode råd om utstyr og anbefaling av kaffe. Ta kontakt med MEM på tlf 932 64 201. Vi tar forbehold om eventuelle feil og prisendringer.

Kjøpsbetingelser
 

Innledning
 

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukerombudet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukerombudets veileder her.

  1. Avtalen
    Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

     

  2. Partene
    Selger er Mørkere Enn Mørkest AS
    Harbitzalléen 12H
    0275 Oslo
    post@memkaffe.no
    tlf: +47 932 64 201
    org.nr: 934823680
    og betegnes i det følgende som  selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren eller bedriften som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen. 

     

  3. Pris
    Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

     

  4. Avtaleinngåelse
    Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

     

  5. Betalingen
    Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Dersom det betales med PayPal, blir betalingen trukket av PayPal i det kunden bekrefter kjøpet.

     

  6. Levering
    Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt produktet.Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. Ved forsinkelser i leveranser inn til lager som kan medføre leveringstid ut over 30 dager, vil selger kommunisere dette ut til kunde.Varer sendes normalt 5 ganger i uka (mandag-fredag). Småpakker (Pakke i Postkasse) forsøkes levert i postkasse. Dersom pakken ikke passer i åpningen, kan pakken leveres i pose på døra (du får da en melding om det) eller legges til postkontor/post i butikk for henting. Uavhentede sendinger/forsøkt utlevert som returneres til selger, blir kreditert med fratrekk for fraktkostnader. Dersom kunde ønsker at varene skal sendes på ny, belastes ny frakt. Når det  bestilles varer og kunde velger å hente varene, vil kunde informeres når varene er klare til henting.

     

  7. Abonnement
    Abonnement på kaffe er løpende inntil det blir sagt opp av kunde. 

     

  8. Risikoen for varen
    Risikoen for varen går over til kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

     

  9. Angrerett
    Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev). 

    Angrefristen begynner å løpe:
    - Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er levert.
    - Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er levert.
    - Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er levert. 

    Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten. Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen.

     

  10. Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter og frist for å melde krav. 
    Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post). 

    Oppfyllelse 
    Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan ansvarliggjøres , eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. 

    Heving
    Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres produktet etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

    Erstatning 
    Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

     

  11. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist.
    Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

    Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.​

    Garanti

    Enhver garanti som gjelder for produktene, vil følge produsentens fastsatte garantibetingelser. Selger gir ingen separat garanti til dens kunder for produktene.

    Retting eller omlevering
    Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

    Prisavslag
    Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

    Heving
    Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

     

  12. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
    Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

    Oppfyllelse
    Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

    Heving
    Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

    Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
    Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

    Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
    Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

     

  13. Garanti
    Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

     

  14. Personopplysninger
    Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

     

  15. Konfliktløsning
    Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23400500 eller www.forbrukerradet.no.

bottom of page